Johan Attfors

Johan Attfors är född 1991 och studerar medicin. När han skickade in sitt bidrag till AKT UNG-redaktionen bifogade han följande rader till sina dikter:

Jag sitter i fönstret på Kulturhusets café och ser ut över Sergels torg. Försöker sammanfatta dikterna jag skrivit i år. Det är svårt för dikterna glider, och jag höll på att glömma bort tiden.

Jag trodde jag såg någon jag kände där nere, det var längesen. Längesen jag kom till den här staden, längesen jag lämnade den andra. Nu är jag en som försöker lära sig något om människor. Om hur de fungerar, hur de blir sjuka och slutar fungera. Det är vad som fyller mina dagar och min hjärna, och jag framhärdar under ett evigt skav för att jag vet att jag långsamt driver bort ifrån det andra. Poesin.

G A M M A L T  V A T T E N

Jag kryper ihop i ett meddelande
som jag sparat i minnet / ett sms
jag inte kommer sända iväg

Jag kryper ihop bakom ett filter,
ande-
meningar spelar vita mot
fönstret / vintern

Vi kryper ihop i tiden;
diskhon fylls med disk och ingen tänker
på att tömma
återvinningen

Vi går inte ut / så länge
Ingen kommer in

och hyresvärden säger att badrumsgolvet
inte är kallt nog
för elementets termostat

Lämna en kommentar